Gör din egen granola hemma!

Allmänt / Chiafrön, cashewnötter, frukost, gojibär, granola, kokosflingor, mullbär / Permalink / 1
Granola är väldigt enkelt att göra samt att det är nyttigt och man vet vad man stoppar i sig för något :) Skillnaden mellan granola och musli är att granolan är rostad med lite honung, olja och vatten medan muslin enbart är en blandning.
I min granola hade jag;
1,5 dl mullbär
1,5 dl gojibär
1 dl kokat vatten
0,5 dl honung
0,5 dl rapsolja
 
 
Jag hackade och blandade först alla torra ingredienser tillsammans. Sedan blandade jag vattnet, oljan och honungen och blandade ner bland de torra ingredienserna.
 
Efter det så rostade jag i ugnen på en plåt i 150 grader, i ca 30 minuter. Rörde om lite emellan och när granolan var färdigrostad så hällde jag i ytterligare lite gojibär och kokosflingor :)
 
Lämna gärna en kommentar på ditt godaste recept :)
 
Kram Pigga-Amanda
 
#1 - - Anonym:

Försöker själv att undvika socker, vetemjöl,pasta,bröd och för mkt mjölkprodukter men hur är det med havregryn?? Är det helt okej att äta om man vill hålla sig borta från det vita?! Blev sugen på denna müsli men är osäker på havregrynet

Svar: Hej! Det finns glitenfria havregryn om du vill vara på den säkra sidan. Du hittar det här: http://www.piggabutiken.se/bakning/984-urtekram-ekologiska-havregryn.html/Pigga-Amanda
piggabutiken.se

Till top